Witamy w Jerzwałdzie | Zobacz Gerswalde
Forum Wolnej Wypowiedzi

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Oberlandzcy armatorzy z Jerzwałdu
Autor Wiadomość
Ewingi 

Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 262
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-02-27, 21:13   Oberlandzcy armatorzy z Jerzwałdu

Armator to we współczesnym pojęciu osoba prawna lub fizyczna, eksploatująca własny, lub wynajęty statek. Zatrudnia kapitana i załogę oraz odpowiada cywilnie za zobowiązania wynikające z eksploatacji statku. Dla ścisłości jeszcze dodam, iż statek to każde urządzenie transportowe, które jest zdolne do pokonywania przestrzeni w sposób dla niego charakterystyczny, ale inny niż w oparciu o stały ląd.

Również w dziejach Jerzwałdu odnotowanych zostało kilku armatorów, którzy przed 1945r. zajmowali się zarobkowym przewozem towarów drogą wodną. Jednym z nich był na przykład Rudolf Richter, którego w 1925r. zanotowano jako właściciela drewnianej barki towarowej „Rudolf” o numerze rejestracji administracyjnej 4 [BSR, Saalfeld], zbudowanej w 1866r. Miała ona nośność 67 ton, wymiary: długość 24,30 m, szerokość całkowita 3,10 m i zanurzenie 1,54 m. Jednostka ta została przebudowana w 1926r., a od 1939r. pod nazwą „Martha” jej portem macierzystym było Zalewo. Wstawiono też jej wtedy silnik pomocniczy o mocy 12 KM. W 1945 r. statek ten, jak czyniono to przed wejściem sowietów z większością jednostek, został zatopiony w Zalewie. Wydobyto go w sierpniu 1946r. Po remoncie, do czasu rozebrania w 1953r. był własnością Państwowego Zarządu Wodnego, a potem Rejonu Dróg Wodnych w Elblągu.
W 1932 r. Paul Helm został wymieniony po raz pierwszy jako właściciel drewnianej barki towarowej „Olga”. Ta typowa barka oberlandzka, o numerze rejestracji administracyjnej 17 [BSR, Saalfeld] wybudowana była w 1885r. Miała nośność 65 ton, a jej wymiary wynosiły: długość 24,70 m, szerokość całkowita 3,05 m i zanurzenie 1,50 m. Wiadomo o niej jeszcze to, iż w 1939 r. zamontowano w niej silnik pomocniczy o mocy 16 KM. W 1945 r. barka została zatopiona w Małdytach i wydobyta z wody rok później. Po remoncie służyła w Państwowym Zarządzie Wodnym w Elblągu.


Z innych jerzwałdzkich przewoźników jeziorowo-kanałowych odnotowanych na kartach Herberta Schramke Dokumenation Gerswalde można jeszcze wymienić takie nazwiska jak Paula Richtera czy Otto Teschnera.

Więcej ciekawych i mało znanych informacji o żegludze po wodach ziemi zalewskiej i najstarszym kanale spławnym w Polsce, znajdzie się w właśnie przygotowanej, obszernej publikacji na ten temat.

Oberlandzka_barka_towarowa.jpg
Typowa barka oberlandzka
Plik ściągnięto 29 raz(y) 194,38 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Ładowanie strony... proszę czekać!

Nasze forum korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce dotyczącej "cookies"


Zobacz też Jerzwałd Stronę Główną

Copyright © Jerzwałd

§ Artykuły autorskie zamieszczone na stronie www.forum.jerzwald.pl można cytowaś podając imię i nazwisko (nick) jego autora oraz źródło czyli link do tej strony.

Żaden z widocznych tutaj plików nie znajduje się na serwerze. Linki udostępnione są przez i za zgoda użytkowników. Administrator serwisu www.jerzwald.pl jak i właściciel serwera nie może być pociągany do odpowiedzialności karnej za to co użytkownicy nadsyłają, czy tez za każda inna działalność użytkowników. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy tej strony odpowiedzialni są za przestrzeganie tych warunków.

Polecane Fora