Dworzec na linii Warszawa-Królewiec w Jerzwałdzie?

Moderatorzy: Ewingi, Kazimierz Madela

Ewingi
Posty: 262
Rejestracja: 2010-02-03, 20:20
Lokalizacja: Poznań

Dworzec na linii Warszawa-Królewiec w Jerzwałdzie?

Post autor: Ewingi »

Post ten był już zamieszczony przeze mnie na Forum Marienburg.pl w marcu 2009r., ale nie było na niego odzewu. Pozostaje zatem dalej do wyjaśnienia kwestia jaką trasą planowano przed I wojną światową połączenie Iławy z Zalewem i z Gumniskami Wielkimi k. Małdyt, czyli Warszawę z Królewcem! W grę mogła wchodzić trasa kolejowa biegnąca wzdłuż jez. Jeziorak, przez Boreczno lub przez Jerzwałd!
W Archiwum Państwowym w Gdańsku, pod sygnaturą 10/7/0/173 znajduje się intrygujący zespół dokumentów „Ausbau einer Eisenbahnverbindung von Deutsch - Eylau über Saalfeld nach Gr. Rüpperswalde (Maldeuten)” (Budowa połączenia kolejowego z Iławy przez Zalewo do Gumnisk Wielkich/Małdyty) http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/index. ... and&word2= . Datowane są one na lata 1895-1913. Prędzej czy później dotrą do nich pasjonaci kolei, ale warto byłoby już teraz poświęcić trochę uwagi tej zaniechanej inwestycji z przełomu XIX i XX wieku, która być może umożliwiłaby bezpośrednie połączenie kolejowe Warszawy z Królewcem, przez Iławę i Zalewo.
Zapewne czynniki ekonomiczne lub zbliżająca się wojna, zadecydowały ostatecznie o zaniechaniu projektowanego odcinka drogi żelaznej z Iławy przez Zalewo do Gumnisk k. Małdyt. Intencją projektodawców tego odcinka (nie znamy na razie szczegółów) było zapewne połączenie ważnego już węzła kolejowego jakim była Iława z odcinkiem Morag-Małdyty-Bogaczewo, skąd to wspomniana na początku magistrala kolejowa podążała w kierunku północnym, do Królewca. Poza tym, zgodnie z ówczesną koncepcją rozwoju sieci dróg żelaznych, trasa ta miała ożywić i przybliżyć do gospodarki rynkowej tereny rolnicze położone nad Jeziorakiem. Wydaje się, ale trzeba byłoby to jeszcze sprawdzić w zachowanych dokumentach archiwalnych, że odcinek iławsko-zalewski kolei biegł by przez tereny by na wschód od jez. Jeziorak. Tereny te były bardziej zaludnione, na których rozwija się gospodarka rolna. Ale z drugiej strony, nie należałoby też lekceważyć wpływów Finckensteinów z Szymbarka czy Dohnów z Kamieńca. Aby zapewnić bezpośrednie przedłużenie tego planowanego odcinka w kierunku na Bogaczewo i Królewiec, linia ta musiałaby w Gumniskach Wielkich odbijać na północ w kierunku Sambrodu. Raczej to nie w chodziło w rachubę, ze względu na konieczność poniesienia dodatkowych nakładów związanych z budową przeprawy przez kanał Elbląski (zobacz mapka okolic Gumnisk).
Załączniki
Okolice Gumnisk Wielkich na współczesnej mapie
Okolice Gumnisk Wielkich na współczesnej mapie
Projektowany odcinek Iława-Zalewo-Gumniska naniesiono dodatkowo na mapę
Projektowany odcinek Iława-Zalewo-Gumniska naniesiono dodatkowo na mapę
Ostatnio zmieniony 2011-09-26, 08:07 przez Ewingi, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Informacje Historyczne o Jerzwałdzie i Okolicy”