Krótki przewodnik po ustawie "śmieciowej"

Aktywne tematy związane z Jerzwałdem

Moderatorzy: Tadeusz, zalewianka, Ewingi

Gość

Krótki przewodnik po ustawie "śmieciowej"

Post autor: Gość »

Obrazek

NOWE ZASADY ODBIORU ODPADÓW KOMUNALNYCH

Od 1 lipca 2013 roku gmina będzie odbierała śmieci od mieszkańców. Taki obowiązek nakłada na gminy nowa ustawa. W imieniu naszej Gminy całość zapisów nowej ustawy wprowadza w życie Związek Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko” zrzeszający 19 gmin, w tym również Gminę Zalewo. Na załączonej mapce przedstawiamy obszar działania Związku z podziałem na sektory przygotowywane do przeprowadzenia przetargów w celu wyłonienia firmy wywozowej odpadów komunalnych. Nowe regulacje prawne wprowadzają radykalne zmiany w gospodarowaniu odpadami komunalnymi. Powinien zniknąć problem dzikich wysypisk czy palenia śmieci w piecu, bowiem każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty i ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, a za ich wywóz odpowiadała będzie uprawniona firma wywozowa. Po 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości nie będą zawierali umów na odbiór odpadów z firmą wywozową. Związek Gmin w drodze przetargu wybierze firmę, z którą zawrze umowę na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości rozliczają się za odbiór odpadów komunalnych z dotychczasowymi firmami wywozowymi, z którymi mają zawarte umowy. Pomimo, że zmiany zaczną obowiązywać dopiero za kilka miesięcy, trzeba pamiętać, że przed 30 czerwca 2013 roku każdy właściciel nieruchomości musi rozwiązać umowę z firmą, która odbiera od niego odpady. Zgodnie z nowym porządkiem prawnym każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć w gminie (na specjalnym formularzu) deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W razie pytań prosimy o kontakt z Referatem Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Zalewie (89) 758 83 77 wew. 26.

Najczęstsze pytania!

Wchodząca w życie od 1 lipca 2013 roku nowa ustawa nakładająca na gminy obowiązek odbierania śmieci od mieszkańców budzi wiele pytań. Jak segregować? Do kiedy składamy deklaracje i kto ją musi złożyć? To tylko niektóre z pytań. Poniżej prezentujemy zestaw najczęstszych pytań wraz z odpowiedziami.

Jak często będą dokonywane opłaty za śmieci?
Opłaty za odbiór odpadów należy bez wezwania uiszczać miesięcznie.
Pierwsza wpłata płatna do 31 lipca 2013 r. Kolejne wpłaty do 15-go każdego miesiąca, którego opłata dotyczy.


Kiedynależy wypowiedzieć umowę o wywóz śmieci?
Gmina przejmie nowy system od 1 lipca 2013. Nie oznacza to jednak, że poprzednie umowy o wywóz śmieci zostaną automatycznie rozwiązane. Po pierwsze, należy sprawdzić umowę i zawarty w niej okres wypowiedzenia, a następnie wypowiedzieć na piśmie dotychczasową umowę. Od 1 lipca 2013r.na konto Związku Gmin będziemy przekazywać opłatę śmieciową.

Kto będzie pobierał opłatę za gospodarowanie odpadami?

Pobierającym opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie Związek GminRegionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko”, ul. Wojska Polskiego 5, 14-100Ostróda. Nr rachunku odbiorcy: 13 1160 2202 0000 0000 6194 2539.

Czy mieszkaniec spółdzielni/wspólnoty jest zobowiązany złożyć deklarację w Urzędzie?
Nie, w tym przypadku obowiązek właściciela wykonuje Zarząd Spółdzielni/Zarząd Wspólnoty.

Do kiedy składamy deklaracje?
Deklaracje składamy do 30kwietnia 2013 roku.

Czy mieszkaniec płaci za ilość osób zameldowanych czy zamieszkałych w mieszkaniu? Jeżeli liczba osób zamieszkałych jest mniejsza od zameldowanych to za jaką liczbę osób należy płacić?
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi naliczana jest w naszej gminie od ilości mieszkańców zamieszkałych w danej nieruchomości. Zawsze należy płacić za ilość osób faktycznie zamieszkałych. W przypadku zmiany ilości osób, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.


Na czym polega selektywna zbiórka odpadów komunalnych?
W przypadku selektywnej zbiórki każdy mieszkaniec zobowiązany jest do:
Etap I - umieszczania takich odpadów jak: szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal w ogólnie dostępnych pojemnikach rozstawionych na terenie miasta i gminy;
Etap II – umieszczania odpadów ulegających biodegradacji (tzw. mokrych) w pojemniku brązowym lub kompostownikuna terenie nieruchomości;
Etap III – umieszczania odpadów pozostałych (suchych) w pojemniku metalowym (dopuszczonym do użytku do dnia 30 czerwca 2018r.) lub pojemniku szarymna terenie nieruchomości.

W jaki sposób będzie naliczana opłata za odpady komunalne w przypadku nieruchomości niezamieszkałychnp.firm, sklepów, domków letniskowych?
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych będzie to iloczyn liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty. Dane te powinny być podane w części F deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Kto będzie wyposażał nieruchomość w pojemniki na odpady?

Wyposażenie nieruchomości w pojemniki na odpady (również dbanie o ich stan techniczny isanitarny) należy do obowiązków właściciela/zarządcy nieruchomości.

Co się stanie w przypadku, kiedy nie złożę wymaganej deklaracji w terminie?

W razie niezłożenia deklaracji w wymaganym terminie Związek Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko” będzie uprawniony do wydania decyzji określającejwysokość opłaty.


Co w przypadku, kiedy nie będę płacił za odpady?

W razie stwierdzenia braku opłaty Związek Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „CzysteŚrodowisko” będzie uprawniony do wydania decyzji określającej wysokość zaległości ztytułu opłaty.


Co się stanie, jeżeli właściciel nieruchomości zadeklarował, że będzie segregowałodpady a ich nie segreguje?

W przypadku stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie segreguje odpadów azadeklarował, że będzie to robił, Związek Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „CzysteŚrodowisko” będzie uprawniony do wydania decyzji określającej wyższąopłatę.

źródło
ODPOWIEDZ

Wróć do „Aktualności Forum”