kanał Jerzwałdzki

Moderatorzy: Tadeusz, zalewianka, Ewingi, Kazimierz Madela

Awatar użytkownika
mirekpiano
Posty: 1894
Rejestracja: 2010-01-13, 16:28
Kontakt:

Post autor: mirekpiano »

w 61 numerze Uroczysta str. 22 jest relacja z wycieczki nad kanał Jerzwałdzki pt." Wiosenna Wycieczka"
http://parkikrajobrazowewarmiimazur.pl/ ... sko_wl.pdf
Ewingi
Posty: 262
Rejestracja: 2010-02-03, 20:20
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Ewingi »

Pod adresem http://eprzetargi.org/Ogloszenie/141902 ... m-jerzwald ukazało się ogłoszenie o przetargu przebudowy mostu przez kanał Zdryński (Jerzwałdzki) w ciągu drogi powiatowej Nr 1307N Susz - Zalewo w m. Jerzwałd. Zamawiającym jest Powiatowy Zarząd Dróg w Iławie. Zakres zlecenia obejmuje roboty przygotowawcze, roboty rozbiórkowe, roboty konstrukcyjno - budowlane i przywrócenie po zakończeniu robót przekrojów poprzecznych koryta z przed przebudowy. Termin zakończenia 20 październik 2012r. Ze względu na ten termin należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu drogowych, szczególnie w okresie letnim.
Zwraca uwagę nazwanie tego kanału „Zdryńskim” (ostatnie z 2 jezior na jego trasie, licząc od jez. Jeziorak). Bardziej adekwatne wydaje się nazywanie tej budowli wodnej jako kanał Jerzwałdzki.
Załączniki
Pod mostem.JPG
Awatar użytkownika
mirekpiano
Posty: 1894
Rejestracja: 2010-01-13, 16:28
Kontakt:

Post autor: mirekpiano »

"Uroczysko” nr 73 - zima 2015 str 8-9

"Tajemniczy Kanał Jerzwałdzki i jego niezwykłe okolice" - artykuł Kazimierza Skrodzkiego

http://parkikrajobrazowewarmiimazur.pl/ ... sko_73.pdf
Ewingi
Posty: 262
Rejestracja: 2010-02-03, 20:20
Lokalizacja: Poznań

Kanał Jerzwałdzki

Post autor: Ewingi »

O tajemniczym Kanale Jerzwałdzkim w dawnej Puszczy Pruskiej prawie wszystko..

„….W swoim czasie miejscowa ludność zastanawiała się nad celem budowy tego kanału i systemu przepustów. Z pewnością nie były to względy gospodarcze z uwagi na zbyt duże koszty takiej inwestycji w stosunku do spodziewanych korzyści ekonomicznych. Dlatego też należy rozważyć inne powody realizacji przedsięwzięcia. Kosztowna inwestycja mogła być podyktowana celami militarnymi. Prawdopodobnie prace te realizowane były w związku z obawami dowódców Reichswehry, które budził silny polski garnizon w Grudziądzu. Szczególne zagrożenie mogła stanowić stacjonująca tam kawaleria, najbardziej ruchliwy rodzaj polskich wojsk, gotowa błyskawicznie wtargnąć na przygraniczne tereny. Budowla uwzględniana była również w ramach hitlerowskiego projektu, który nosił nazwę „Christburg Stellung” (Pozycja Dzierzgońska). Roboty o charakterze fortyfikacyjnym, na zachodnim odcinku „Christburg Stellung”, miały uniemożliwić wojskom polskim szybkie przejście z rejonu Iława - Ostróda na przedpola Elbląga i Morąga. Kanał, w przypadku działań wojennych, miał umożliwić zalanie terenów w okolicach Susza i Kamieńca i stworzyć rubież obronną pomiędzy Jeziorakiem a Prabutami (jezioro Dzierzgoń przejęłoby całą wodę przekierowaną z praktycznie nieograniczonych zasobów Jezioraka w dolinę rzeki Liwy - tworząc znaczne rozlewiska w okolicach Susza. Różnica poziomu luster między Jeziorakiem (99 m n.p.m.) i Gaudy (92 m n.p.m.) wynosi bowiem aż 7 m. Podobno niewielkie podpiętrzenie wody (ok. 2 m) mogłoby skierować też wody na północ, poprzez Bornicką Strugę do rzeki Dzierzgoń, co umożliwiłoby zalanie terenów wokół strategicznego wówczas węzła kolejowego w Myślicach....”
Bogato ilustrowany artykuł K. Skrodzkiego na stronie Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski http://www.kanalelblaski.eu/1531-tajemn ... kiego.html
ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeziora - Rzeczki - Kanały”