Oberlandzcy armatorzy z Jerzwałdu

Moderatorzy: Ewingi, Kazimierz Madela

Ewingi
Posty: 262
Rejestracja: 2010-02-03, 20:20
Lokalizacja: Poznań

Oberlandzcy armatorzy z Jerzwałdu

Post autor: Ewingi »

Armator to we współczesnym pojęciu osoba prawna lub fizyczna, eksploatująca własny, lub wynajęty statek. Zatrudnia kapitana i załogę oraz odpowiada cywilnie za zobowiązania wynikające z eksploatacji statku. Dla ścisłości jeszcze dodam, iż statek to każde urządzenie transportowe, które jest zdolne do pokonywania przestrzeni w sposób dla niego charakterystyczny, ale inny niż w oparciu o stały ląd.

Również w dziejach Jerzwałdu odnotowanych zostało kilku armatorów, którzy przed 1945r. zajmowali się zarobkowym przewozem towarów drogą wodną. Jednym z nich był na przykład Rudolf Richter, którego w 1925r. zanotowano jako właściciela drewnianej barki towarowej „Rudolf” o numerze rejestracji administracyjnej 4 [BSR, Saalfeld], zbudowanej w 1866r. Miała ona nośność 67 ton, wymiary: długość 24,30 m, szerokość całkowita 3,10 m i zanurzenie 1,54 m. Jednostka ta została przebudowana w 1926r., a od 1939r. pod nazwą „Martha” jej portem macierzystym było Zalewo. Wstawiono też jej wtedy silnik pomocniczy o mocy 12 KM. W 1945 r. statek ten, jak czyniono to przed wejściem sowietów z większością jednostek, został zatopiony w Zalewie. Wydobyto go w sierpniu 1946r. Po remoncie, do czasu rozebrania w 1953r. był własnością Państwowego Zarządu Wodnego, a potem Rejonu Dróg Wodnych w Elblągu.
W 1932 r. Paul Helm został wymieniony po raz pierwszy jako właściciel drewnianej barki towarowej „Olga”. Ta typowa barka oberlandzka, o numerze rejestracji administracyjnej 17 [BSR, Saalfeld] wybudowana była w 1885r. Miała nośność 65 ton, a jej wymiary wynosiły: długość 24,70 m, szerokość całkowita 3,05 m i zanurzenie 1,50 m. Wiadomo o niej jeszcze to, iż w 1939 r. zamontowano w niej silnik pomocniczy o mocy 16 KM. W 1945 r. barka została zatopiona w Małdytach i wydobyta z wody rok później. Po remoncie służyła w Państwowym Zarządzie Wodnym w Elblągu.


Z innych jerzwałdzkich przewoźników jeziorowo-kanałowych odnotowanych na kartach Herberta Schramke Dokumenation Gerswalde można jeszcze wymienić takie nazwiska jak Paula Richtera czy Otto Teschnera.

Więcej ciekawych i mało znanych informacji o żegludze po wodach ziemi zalewskiej i najstarszym kanale spławnym w Polsce, znajdzie się w właśnie przygotowanej, obszernej publikacji na ten temat.
Załączniki
Typowa barka oberlandzka
Typowa barka oberlandzka
ODPOWIEDZ

Wróć do „Informacje Historyczne o Jerzwałdzie i Okolicy”