artysta

artysta grafik

Moderator: zalewianka

Awatar użytkownika
mirekpiano
Posty: 1894
Rejestracja: 2010-01-13, 16:28
Kontakt:

artysta

Post autor: mirekpiano »

Do Jerzwałdu od wielu lat regularnie przyjeżdża w sezonie letnim Maurycy Gomulicki - artysta plastyk.
Urodził się 27 marca 1969 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1987-1992), gdzie otrzymał dyplom w zakresie grafiki warsztatowej u prof. Rafała Strenta oraz malarstwa u prof. Jerzego Tchórzewskiego. Edukację kontynuował w Universitat de Barcelona (1992-1993), Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie (1994) oraz Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w Meksyku (1997-1998). Jest twórcą m.in. fotografii, obiektów, instalacji, filmów video i animacji. Zajmuje się także projektowaniem graficznym i ilustracją książkową. Swoje teksty publikował m.in. w "Machinie" oraz "Fluidzie". Mieszka i pracuje w Warszawie oraz Meksyku.

Działania Maurycego Gomulickiego dotyczą wizualnych przejawów szeroko pojętej pop-kultury, zwłaszcza tej wkraczającej na teren estetycznie ambiwalentny. Tym samym łamie granice między kulturą niską i wysoką. Szczególnie interesują go te elementy, które przeniesione w inne obszary kulturowe nabierają nowych znaczeń.

Seria TYPOLOGIE SENTYMENTALNE (1999) obrazowała świat fantasmagorii erotycznych, który Gomulicki stworzył fotografując sklepowe manekiny. Z kolei jego VAGINETTES (2000) były próbą kwestionowania potencjału zmysłowego w obrazie nauki i religii.
"Jeżeli pornografia to takie przedstawienie, które ma na celu wywołanie pożądania wobec oglądanego obrazu to te zdjęcia mają nadzieję być pornograficzne" - powiedział Gomulicki o serii fotografii, również zatytułowanej Vaginettes.

W latach 2000-2002 artysta był konsultantem i autorem fotografii do projektu wydawniczego ABC D.F. - słownika wizualnego Miasta Meksyk. Estetykę tkanki miejskiej badał w również w Warszawie - seria zdjęć W-WA (2000-2004) w romantyczny sposób dokumentuje na co dzień niezauważalne fragmenty rzeczywistości, np. wzory chodników czy proste ornamenty ogrodzeń. Wspólnie z Jeronimo Hagermanem Gomulicki wydał też album fotograficzny FUNEBRE (2006) poświęcony fantazjom pogrzebowym w różnych częściach świata.

Pracując w dwóch miastach na granicy meksykańsko-amerykańskiej - San Diego i Tijuanie - w ramach projektu InSite artysta zrealizował akcję AIR BRIDGE (2003-2005). Do swego przedsięwzięcia włączył aerokluby z obu miejscowości, ukazując jak pasja łączy jednostki ponad granicami.

Maurycy Gomulicki zajmuje się również grafiką i projektowaniem. Wspólnie z architektem Jorge Covarrubiasem oraz projektantem wnętrz Salvadorem Quiroz w latach 2004-2005 pracował nad nowym wizerunkiem meksykańskiej sieci sex-shopów (EROTIKA SEXSHOP). Była to próba rewaloryzacji zaniedbanej formalnie przestrzeni erotycznej poprzez ekstremalne działanie estetyczne.

W 2006 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie Gomulicki zaprezentował projekt PINK NOT DEAD!, z udziałem artystów z Polski i Meksyku. Motywem przewodnim był kolor różowy budzący odmienne konotacje w obu państwach. Pokazał tam również swoje prace (m.in. PINK NIAGARA; BETONOWA KORONKA).

W 2007 roku na wystawie Antyfotografie zorganizowanej w ramach Biennale Fotografii w Poznaniu Gomulicki zaprezentował pracę The Best of the Rest. Pokaz slajdów do muzyki zespołu Metallica (z płyt Ride The Lightning i Master of Puppets) skonstruowany został ze zdjęć znalezionych w Internecie, z których prawie połowa pochodziła z Fishki.net - bogatego w materiały wizualne rosyjskiego forum ciekawostek.
"The Best of The Rest jest efektem poszukiwań w obrębie tego, co definiuje się jako 'naj' w przestrzeni powszechnej wymiany obrazu. Prezentuje więc to, co najbardziej absurdalne, zachwycające, dziwne, wspaniałe, straszne czy śmieszne - kody uwagi/dostępności natychmiast rozpoznawalne. Jest próbą zbliżenia się do tego, co tworzy uniwersalny alfabet obrazu. Uniwersalny nie tylko jako współczesny i powszechny, lecz także jako odnawiający się we współczesności.

Kaskady obrazów zalewają nieustannie nasze oczy, zasilamy je my sami generując czy rejestrując kolejne przedstawienia. The Best of The Rest to Image Wall skonstruowany całkowicie na bazie plików zapożyczonych z sieci. Zdjęcia te w znacznej mierze uzyskały już byt niezależny, którego ceną jest anonimowość, ale taka właśnie możliwość bezpośredniego włączenia się w wartki nurt kultury wydaje się być dziś najbardziej obiecującą formą istnienia dla obrazu."


Wybrane wystawy indywidualne:
1992 - OBRAZY - pokaz dyplomowy, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
1994 - OBRAZY I KAMIENIE, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; SSANIE OKA CZYLI O SILNIACH, Galeria Przyjaciół A.R.;
1996 - SZKLANA WIOSNA, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa;
1997 - NAUKA PŁYWANIA, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; NOWE PRZYGODY SIEROTKI MARYSI ALBO SPEŁNIENIE MARZEŃ, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
1998 - METAMUFKA / LOS ANDROIDES NO LLORAN, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
1999 - TYPOLOGIE SENTYMENTALNE, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa;
2002 - SZCZELINY - MUCA, Roma, Mexico City, Meksyk; HENTAI - KASKADY I KRZYKI, Centro Multimedia, CNA, Mexico City, Meksyk;
2003 - ENERGY STILLS, SAPS, Mexico City, Meksyk;
2006 - PINK NOT DEAD! - w ramach cyklu W SAMYM CENTRUM UWAGI, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
2007 - KULTURA i BETON, Kordegarda.

Wybrane wystawy zbiorowe:
1990 - TRIENNALE MALARSTWA, Osaka, Japonia; POKAZ OSOBNY 3, Muzeum ASP, Warszawa;
1992 - GERMINATIONS 7, Centre d'Art Contemporain, Grenoble, Francja;
1994 - INTUICJA, KONSTRUKCJA, Instytut Polski, Berlin, Niemcy;
1995 - GROSSE KUNST AUSTELLUNG, NRW, Düsseldorf, Niemcy;
1996 - MEMENTO MORI. NIE TYLKO SEPIA, Uniwersytet w Brighton, Wielka Brytania; A.R. GALERIA PRZYJACIÓŁ, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego Królikarnia, Warszawa;
1997 - NOWE TERYTORIUM EKSPRESJI, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
2000 - SCENA 2000, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; EXIT, Chisenhale Gallery, Londyn, Wielka Brytania; EROGENA, Museo de Arte Carillo Gil, Mexico D.F.
2001 - PAISAJE, RETRATO, NATURALEZA MUERTA, GAM, Mexico City, Meksyk;
2002 - RZECZYWIŚCIE, MŁODZI SĄ REALISTAMI, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; ABC DF - PALABRAS DE LA CIUDAD, Bellas Artes, Mexico City, Meksyk; ŚNIEŻYNKA, Zachęta;
2003 - FUERA DEL CAMPO, Xteresa Arte Actual, Mexico City, Meksyk;
2004 - ZA CZERWONYM HORYZONTEM, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; RELAX JUST DO IT, AKCJA RÓWNOLEGŁA, Cieszyn; MARGINALIA FILOZOFICZNE S. I. WITKIEWICZA, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
2005 - VIDEOBRASIL, SESC, Sao Paulo, Brazylia; DETONADORES, OPA, Guadalajara, Meksyk;
2006 - L.H.O.O.Q., Galeria Piekary, Poznań, SZTUKA WSPÓŁCZESNA DLA WSZYSTKICH DZIECI, Zachęta;
2007 - ANTYFOTOGRAFIA (The Best of The Rest), BWA ***nał, Poznań.

Autorskie strony artysty:
Gomulicki Fotografie
www.flickr.com/photos/vonmurr
Gomulicki Pink Blog
http://pinknotdead.blox.pl
Awatar użytkownika
mirekpiano
Posty: 1894
Rejestracja: 2010-01-13, 16:28
Kontakt:

Post autor: mirekpiano »

na swoim blogu w 2007 roku:
http://pinknotdead.blox.pl/2007/09/PINK-MESSAGE.html
napisał:
"...Różowa wiadomość: różowa koperta a w niej pachnący liścik, trzy słodkie słówka skreślone na różowej fiszce przyklejonej do lodówki czy komputera - jak widać nie tylko. Powyższe zawiadomienie zastałem na tablicy ogłoszeniowej w Jerzwałdzie podczas jednej z ostatnich wizyt w tym zdecydowanie dla mnie różowym miejscu (tam nauczyłem się pływać, jeździć na rowerze, tam też po raz pierwszy miła młodzieńczemu sercu dziewczyna pozwoliła sobie włożyć rękę w majtki:) ..."

Ja też tu w Jerzwałdzie nauczyłem się pływać, jeździć na rowerze...
W Jerzwałdzie można spotkać Maurycego co roku latem. Ja spotykam go częściej na festiwalach (ostatnio Wigry, Babie Doły).
Trzeba będzie go poprosić aby zrobił jakąś wystawę w Jerzwałdzie. Mogłaby nawet być o zabarwieniu erotycznym.
Załączniki
BOCIANI_SWIAT.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „Maurycy Gomulicki”